Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło nabór wniosków w ramach resortowego programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2026
2025-08-22
Rozpoczął się nabór wniosków w ramach programu resortowego Ministra Rodziny i Polityki Społecznej "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2026 finansowanego z Funduszu Solidarnościowego. Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Adresatami Programu są:
- Dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt. 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności - konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji;
- Osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
- o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, albo
- traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Uczestnik programu nie ponosi odpłatności za usługi asystenta.
Terminy naboru wniosków w ramach Programu:
- Gmina/powiat składa wniosek (załącznik nr 1 do Programu) do właściwego wojewody za pośrednictwem Generatora Funduszu Solidarnościowego dostępnego na stronie internetowej https://bfs.mrips.gov.pl, w terminie od dnia 14 sierpnia 2025 r. do dnia 10 września 2025 r.
- Wojewoda, po weryfikacji wniosków złożonych przez gminy/powiaty, sporządza listę rekomendowanych wniosków do finansowania w ramach Programu (załącznik nr 3 do Programu) i przekazuje ją do Ministra wraz z informacją wojewody dotyczącą środków finansowych z Programu (załącznik nr 2 do Programu), w terminie do dnia 8 października 2025 r.
- Minister zatwierdza zbiorczą listę rekomendowanych wniosków w terminie 30 dni od dnia przekazania Ministrowi wszystkich list rekomendowanych wniosków wojewodów.
Gmina Góra planuje przystąpić do Programu i w tym celu przeprowadzi diagnozę społeczną badającą zapotrzebowanie mieszkańców Gminy Góra w zakresie przyznania usług asystencji osobistej. Na podstawie diagnozy przygotuje wniosek na środki finansowe na realizację Programu.
Osoby zainteresowane wsparciem w formie usługi asystencji osobistej w roku 2026 mogą zgłaszać się do Ośrodka Pomocy Społecznej w Górze, ul. Poznańska 23 osobiście, telefonicznie pod nr tel. 65 543 22 01 w.46, w godz. od 8.00-15.00 od poniedziałku do piątku lub e-mailowo pod adres dabrowska@opsgora.com.pl i skopinska@opsgora.com.pl do dnia 01.09.2025r.
Ważne:
Zadeklarowanie chęci skorzystania ze wsparcia w formie asystencji osobistej nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem do udziału w Programie. Nabór uczestników do Programu będzie ogłoszony po otrzymaniu środków finansowych przez Gminę.
Szczegółowe informacje na temat naboru wraz z ogłoszeniem i załącznikami można uzyskać na stronie:
https://niepelnosprawni.gov.pl/program-fs/nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego/